Det är som det ska vara...

Tillbaka till civilisationen igen...

Julafton blev helt okej trots att den för min del kändes lite stressande, men efter att ha läst lite andras bloggar o sett alla klockslag de var tvungen att följa så kanske min inte var så annorlunda.

Började dagen med en lång dusch, blev ju tyvärr ingen bastu då vi var tvungen att bege oss av allt för tidigt. Sedan blev det då den traditionella julgröten, den var väldigt god. Moster hade dock glömt mandeln så ingen blir väl gift i vår släkt nästa år. Skönt att veta redan nu iofs så slipper man fundera på vad man ska köpa för present o ha på sig o sånt ;) Sen bar det då av till mormor. Hennes etta skulle intas av hela tjocka släkten, paket skulle delas ut o ett antal julbakverk skulle gluffsas i sig. Måste säga att min julklappshög (som då öppnats lite innan julafton o så på självaste julafton då) var till stor belåtenhet, ska jag tolka det som att jag varit extra snäll iår? För att nämna vissa saker så fick jag fina örhängen, vitrinskåp, gjutjärnsgryta, böcker och ack att förglömma två väldigt (hm..) fina väggbonader. Tycker mormor att jag börjar bli såpass vuxen att jag ska börja ha sådana på väggen? Jag vet inte de jag, ska jag vara ärlig så tyckte jag de var ganska fula.. får väl se vart de hamnar :D Efter julklappsdelningen begav sig större delen av tjocka släkten av o kvar blev mamma, mormor o jag.. tillräckligt med folk tyckte jag o man ser till utrymmet! Vi gjorde inte så mkt, åt julmiddagen.. eftersom min mormor varit snäll o lagat karelsk gryta (förutom de synnerligen märkliga lådorna, som traditions enligt ska finnas på de finska julbordet) så blev jag faktiskt riktigt mätt. Större delen av kvällen ägnades sedan åt att skrapa alla lotter man fått. Nu har jag en undran om skilland på Sverige o Finland, är de vanligt att man får en masa lotter i Sverige? Eller frågan kanske ska bli mer om familjer? Är det vanligt i er familj/släkt? Eller är de bara min släkt som är väldigt förtjusta att alltig ge alla varsit kuvert med lotter?

Juldagen, idag alltså, har ägnats åt lite film o böcker. Såg Pelle Svanslös med svensk text o ET. Trodde jag skulle varit kvar hos mormor tills imorn men vi blev hämtade redan idag, mormor följde med. Imorn ska de nog ägnas åt ungefär samma saker som idag. Med min släkt vet man inte riktigt...

Ohc slutligen, jajamensan mormor tycker fortfarande att jag äter alldeles för lite... allt är precis som de ska vara :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback